måndag 14 maj 2012

Utmaning

I augusti 2010 fick jag en idé. Ett infall som kom utan någon egentlig anledning. Jag hade tidigare läst om folk som helt slutat shoppa annat än mat och förbrukningsvaror, vissa hade till och med gått så långt som att sluta använda till exempel schampo och deodorant. En lat semesterdag kom jag att tänka på detta. Det lät lockande att testa, att se hur mycket som går att spara in på. Men jag kände mig inte redo för ett totalt stopp utan utformade en egen variant.

Jag införde en shoppingbegränsning, jag fick bara handla second hand till mig själv under ett år. Mat, hygienartiklar, vissa skönhetsprodukter (hårfärg och mascara mm), presenter och byggmaterial var ok att köpa nytillverkat. Och om det skulle krisa med underkläder eller något annat som är svårt att hitta second hand så fick jag självklart köpa det också.
Ett "avtal" skrevs ned på baksidan av ett gammalt myndighetsbrev där jag angav kriterierna som skulle gälla. Från 4/8-2010 till 4/8 2011, godkända handelsplatser var bland annat Blocket, Tradera och loppisar. Avtalet hamnade på kylskåpet och jag körde igång direkt.

Till saker hör att jag alltid har gillat att handla second hand. Dels på grund av jakten efter fynd och dels på grund av känslan att göra nytta både för miljön och samhället (då de flesta stora loppisar drivs avvälgörenhetsorganisationer) gör att jag alltid känner mig nöjd efter en loppisrunda. Jag har aldrig varit en "Slösa" så det var egentligen inte så mycket den ekonomiska vinsten jag var ute efter, det var snarare utmaningen i sig som lockade.

Utan några större problem gick året och jag höll mig i skinnet nästan hela tiden. Ska jag vara helt ärlig så fuskade jag två gånger. Jag köpte en bok för 39 kr på bokrean, en bok jag velat ha länge, och jag köpte en MC-jacka i goretex-liknande material för 500 kr. Det senare köpet var ett riktigt kap då en sån jacka brukar kosta det fyrdubbla. Det var inte ens särskilt ansträngande att hålla sig ifrån den "vanliga" shoppingen. Faktum är att jag nog till och med shoppade mindre second hand än i normala fall under året. Folk i min närhet tyckte jag var duktig och gillade tanken, men jag har tyvärr inte lyckats inspirera någon annan att anta umaningen.

Ekonomiskt blev det som väntat ingen större skillnad, däremot började jag använda mer av de saker jag redan hade och tänkte till varje gång jag kände för att köpa något. Oftast så insåg jag att det jag ville köpa var onödigt eller så fanns det en möjlighet att hitta det under en loppisrunda. Nu har det gått drygt nio månader sen begränsningen upphörde men jag tänker oftast till en gång extra fortfarande när det gäller nyköp. Jag har även blivit mer miljömedveten på andra fronter i vardagen och har rensat lite bland alla prylar, ett par kassar väntar på att åka till någon loppis för att såsmåningom kunna glädja någon annan.

Så summan av det hela är, man klarar sig otroligt bra på det man har och man kan göra mycket med lite pengar. Utmana dig själv, sätt en gräns som du känner att du kan klara av och kör igång! Ett år går fort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar