söndag 5 april 2009

Söndagssummering v 14

Blåsippan uti backarna stå, niger och säger att nu är det vår...
En vecka kvar till påsk och vårkänslorna börjar infinna sig. Energin ökar i takt med dagsljuset och nästan allt känns lättare. En lika underbar känsla varje år. Även om jag älskar vintern så är det skönt när den är över. Här ute i trädgården sprider sig våren mer och mer. Blåsippor, skillor, snödroppar och tussilago har vaknat till liv. Överallt sticker dessutom små skott upp, tulpaner och annat smått och gott. Om alla tulpaner jag planterade i höstas kommer upp så finns det snart över 120 tulpaner i min trädgård. Jag väntar med spänning och går mina blompromenader nästan varje dag. En vana som jag har tagit efter min mamma, blomsterfantasten.

Positivt
*Bilaffären med brorsan är nu helt klar, jag har fått pengar och ägarbytet är gjort. Ska bara skicka in pappret i morrn.
*Deklarationen har kommit. Japp, jag blir rik i år igen! Får tillbaka löjligt mkt, nästan 20.000 utan några speciella avdrag förutom de som är standard tex för räntor. Får dock vänta tills i december, då jag fortfarande är delägare i mitt gamla företag. Men det är på sätt och vis ganska bra, för då slipper jag vända på slantarna under de normalt sett värsta månaderna på året. Dessutom kan jag köpa så mkt julklappar jag vill och även ha råd med en fjällsemester.
*Den här helgen har jag varit hundvakt, helt frivilligt. Roligt att vara det då och då, men skönt både för mig och katten när vi blir ensamma igen.
*Jag har varit jätteduktig den här veckan med motionen! Minst 3 km varje dag, flera dagar ännu mer.
*Vårröjning och annat arbete i trädgården hela helgen. Sågat grenar, kapat och klyvt (hur stavas det egentligen?) ved, krattat löv, planterat om lite blommor mm. Riktigt roligt!

Negativt
*En släkting har gått bort pga ålder. Det var min mammas farbror så det är ju inte så jättenära men ändå nån man träffat då och då. Men han har varit dålig en längre tid så det var skönt för både honom och hans fru som skött honom hemma länge nu.
*Ägarbytet har inte gått igenom på min nya bil, fel papper hade blivit inskickat. Ska skriva på nytt nån gång nästa vecka.
*Jag verkar vara lite förvirrad till och från... Hade glömt sota ur pelletsbrännaren och pannan förra söndagen, kom på det i onsdags. Är allmänt trött och seg, skyller det på pollenallergin.
Påsk nästa helg, dvs en extra ledig dag och så slutar vi lite tidigare på torsdagen. Får se om det blir nån dejt till helgen kanske, håll tummarna! Funderar starkt på att sätta igång med renoveringen av sovrummet oxå.

1 kommentar:

  1. BLÅSIPPOR är nog min favoritblomma, tror jag, så delikat men samtidigt robust på nåt sätt... och färgen är ju inte av denna världen nästan...

    SvaraRadera