måndag 23 februari 2009

Kan själv #12


Moussaka är en klar favorit hos mig. Helst min egen så den blir precis så som jag vill! Lite försvenskad, med hälften aubergine, hälften potatis. Men åh så gott det är. Dessutom perfekt matlåde-mat. Lätt att göra mkt, bara frysa in i "kina-lådor", plocka ut när man inte orkar eller hinner laga nåt, allt i ett! Lite trist bara med mkt disk...

Tänkte göra ett försök att skriva ner receptet. Är själv usel på att följa recept, lagar helst mat på fri hand så att säga. Så våga testa och se hur mkt kryddor osv som behövs. Och köttfärsen kan man ju variera i det oändliga.

ca 10 potatisar
1 aubergine

Köttfärsröran
400 g köttfärs (jag brukar ta nöt)
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
2-3 msk tomarpuré
1 msk köttfond
2 msk rödvin
salt, peppar, socker, örter (oregano, timjan, basilika, persilja)

Ostsås
3 dl mjölk
2.5 msk mjöl
1 dl ost
2 ägg
salt, peppar, muskot

Gör köttfärsröran, låt gärna puttra länge, smaka av efter hand så den blir god. Skala potatisar och skiva relativt tunt (ca 5 mm). Skiva aubergine i cm-tjocka skivor och bryn i olivolja så de får färg. Gör ostsåsen, vispa ut mjölet i lite av mjölken, häll i resten av mjölken och låt koka upp under omrörning. Koka ca 2-3 minuter, blanda i ost, ägg (gärna lite lätt uppvispade) och smaka av med salt, peppar och ev muskot.
Varva köttfärs, potatis och aubergine i en form. Häll över såsen sist, se till att den rinner ner över allt (stick ner en kniv eller nåt här och där).
Ställ in i ugnen (200-225 grader), klar efter ca 40 minuter.
Servera gärna med tomater och oliver.
Hoppas nån får användning för detta mumsiga recept. Själv ska jag ta itu med disken nu...






4 kommentarer:

  1. Meeenn nu vart jag hungrig ju!
    Hatar att laga mat men älskar att äta så jag får övertala någon härhemma att laga detta.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig blogg! Man blir ju alldeles glad!

    SvaraRadera
  3. Jag är fortfarande hungrig... ingen som lagat mat här hemma, suck...

    SvaraRadera
  4. Blev ju lite nyfiken på hur just du tillagar mousaka. Det finns ju hur många varianter av denna rätt... precis som köttbullar.
    Själv anväder jag lika delar potatis, aubergine och squach... och så olivolja förstås. Och så den obligatoriska fetaosten givetvis.

    SvaraRadera