lördag 28 februari 2009

Kan själv #13


När man som jag bor på landet så har man ofta egen brunn. Vattnet i brunnen kanske inte håller samma kvalitet som kommunalt vatten, i min brunn ser vattnet ok ut och smakar gott. Men tyvärr så har det sen i höstas gett mig en grön ton i håret, troligen på grund av för hög järnhalt. Googlade 'grönt hår' och fick upp lite olika lösningar på problemet, bla askorbinsyra. Pratade även med min frisör om vad hon kunde rekommendera. Hon hade ett schampo som ska förhindra att det gröna fäster och en slags avfärgningskur. Hon hade dock inte hört om askorbinsyra, men tyckte att jag gärna skulle testa och se om det funkar. Annars var jag välkommen att boka tid för en avfärgningskur. Schampot köpte jag iaf, jättedyrt... Askorbinsyran är dock billigare som tur är, ca 10 kr per förpackning.

Funderade på hur man skulle få bästa effekt och hur jag skulle få in askorbinsyran i håret. Testade att blanda en halv förpackning askorbinsyra med lite schampo och en skvätt vatten. Fuktade håret med vatten och kletade i "inpackningen", på med en duschmössa och en varm handduk. Sen satt jag med det på i badet i ca 30-40 min innan jag tvättade ur det. Och det blev faktiskt stor skillnad! Billigt, enkelt och bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar