lördag 14 februari 2009

Konsten att göra ingenting!

Torsdag kväll:
Nu har min helg börjat. Trött som tusan, går och lägger mig utan att göra min "kvällsgympa" (situps, rumplyft och armhävningar). Funderar på om jag ska ha dåligt samvete över min lathet.... Nej, orkar inte bry mig just nu.

Fredag:
Vaknar av en telefonförsäljare som ringer halv tio, hittar på nån dålig ursäkt och somnar sen om igen. Skönt att vara ledig och sova hur länge som helst. Slumrar till och från i ett par timmar, gosar med katten och bara njuter.
Äter sen frukost och läser tidningen i lugn och ro. En elektriker kommer och installerar elen till min avfallskvarn. Det var på tiden, skulle ha blivit gjort i somras egentligen. Men nu är det gjort iaf och elektikern var både snygg och trevlig. Känner mig jättetrött igen, sätter mig i fotöljen men katten i knät och läser en stund. Slumrar som vanligt en stund... Känner mig som en gammal tant, men njuter av stunden.
Vaknar till liv igen och klär på mig en massa kläder, stoppar mobilen i fickan och går ut. Tar en promenad på sjön, jobbigt att gå i 2 dm lössnö... Är ute i ca 45 minuter, tar lite kort med mobilen. Saknar om igen en riktig kamera, tänk vilka härliga bilder jag skulle ha tagit om jag haft en!

Väl inne känner jag hur huvudvärken kommer smygande, lägger mig på min spikmatta i sängen och "vilar" (dvs somnar). Vaknar 20.40, hoppar in i duschen och äter te och rostade mackor. Huvudvärken släpper lagom tills det är sovdax igen. Tänder eld i kaminen och drar fram fotöljen. En bok, en sprakande brasa och katten i knät, pensionärsvarning igen. Somnar med boken i handen, snubblar in till sovrummet och kryper ner. Inte en tanke på nån kvällsgympa...

Lördag:
Vaknar halv tio igen, nu helt utsövd. Ligger dock kvar och myser med katten en stund till. Kokar ägg och tevatten, hämtar tidningen och avnjuter en lång härlig frukost. Njuter av min underbara utsikt från köksfönstret och av solen som sprider glädje.
Hamnar här framför datorn, kollar av allt intressant på nätet, laddar in bilderna från gårdagens promenad, äter lite godis. Har det bra helt enkelt.
Ska nog ta en promenad i skogen, bra motion att pulsa i snön. Sen ska jag fortsätta njuta av min lediga helg, fortsätta göra igenting utan att ha dåligt samvete. Ibland behöver man sådana dagar!

1 kommentar:

  1. Absolut rätt!
    Tycker du kan lägga in inlägget under etiketten "kan själv"... Det är verkligen en konst att bara vara och njuta av det... och Nyttigt!

    SvaraRadera